Regulamin
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Tytuł nie wyświetlany dla informacji
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2008-05-28 11:38:22 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne
Akapit nr - brak tytułu
Zarządzenie Nr 22
Wójta Gminy Gubin z dnia 05 lipca 2004r.
w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego dla Urzędu Gminy w Gubinie
Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.), zarządzam, co następuje:
§ 1.
Nadaję Regulamin Organizacyjny dla Urzędu Gminy w Gubinie w brzmieniu jak w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§ 2.
Zarządzenie wykonuje Wójt Gminy Gubin.
§ 3.
Z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia tracą moc wszelkie dotychczasowe regulacje w zakresie będącym przedmiotem niniejszego zarządzenia.
§ 4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 01 sierpnia 2004r.
ZAŁĄCZNIK Nr 1
REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU GMINY W GUBINIE
- Postanowienia ogólne
- Postanowienia ogólne.
- Organizacja Urzędu Gminy w Gubinie.
- Zadania Wójta Gminy, Sekretarza Gminy i Skarbnika Gminy.
- Wspólne zakresy działania poszczególnych referatów.
- Zakresy działania poszczególnych referatów.
- Zakresy działania samodzielnych stanowisk.
- Gospodarka finansowa.
- Organizacja działalności kontrolnej.
- Postanowienia końcowe.
- schemat organizacyjny Urzędu załącznik Nr 1 do regulaminu
- zasady i tryb postępowania przy opracowywaniu projektów aktów prawnych - załącznik Nr 2 do regulaminu,
- organizację przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Urzędzie Gminy w Gubinie - załącznik Nr 3 do regulaminu,
- zasady podpisywania pism wychodzących z Urzędu Gminy w Gubinie i obieg korespondencji - załącznik Nr 4 do regulaminu.
- Gminie - rozumie się przez to Gminę Gubin,
- Radzie - rozumie się przez to Radę Gminy Gubin,
- Wójcie - rozumie się przez to Wójta Gminy Gubin.
- Urzędzie - rozumie się przez to Urząd Gminy w Gubinie,
- Referacie - rozumie się przez to Referat Urzędu Gminy w Gubinie,
- Kierowniku Referatu - rozumie się przez to Kierownika Referatu Urzędu Gminy w Gubinie,
- Ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Tekst jednolity: Dz. U. 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.).
- Urząd jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy.
- Urząd działa na podstawie:
- ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zmianami),
- ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy Gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 34 poz. 198 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz. U. Nr 106 poz. 668 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 21 poz. 124 z późn. zm.),
- Statutu Gminy w Gubinie,
- niniejszego regulaminu,
- uchwał Rady Gminy oraz zarządzeń Wójta Gminy.
- Urząd realizuje zadania:
- własne Gminy - określone ustawami, Statutem Gminy i uchwałami Rady Gminy,
- zlecone - z zakresu administracji rządowej, których wykonanie zlecono Gminie na mocy obowiązujących aktów normatywnych,
- powierzone - na podstawie porozumień z właściwymi organami administracji rządowej oraz jednostkami samorządu terytorialnego,
- inne - wynikające z przepisów szczególnych.
- Organizacja Urzędu Gminy w Gubinie
§ 6.
Strukturę organizacyjną Urzędu Gminy stanowią:- Kierownictwo Urzędu Gminy, w skład którego wchodzą:
- Wójt Gminy,
- Skarbnik Gminy,
- Sekretarz Gminy,
- Kierownicy Referatów,
- Wójt Gminy,
- Referaty:
- Referat Finansów - oznaczony symbolem "F"
- Referat Spraw Obywatelskich i Obronnych - oznaczony symbolem "SO"
- Referat Gospodarki Komunalnej, Inwestycji, Działalności Gospodarczej, Drogownictwa i Zarządzania Nieruchomościami - oznaczony symbolem "GK",
- Referat Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Rozwoju i Gospodarki Wodnej - oznaczony symbolem "R".
- Referat Finansów - oznaczony symbolem "F"
- Stanowiska samodzielne:
- Radca Prawny /RP/
- Stanowisko ds. obsługi Rady Gminy /RG/
- Stanowisko ds. kontroli wewnętrznej i pozyskiwania środków pomocowych /KW/
- Stanowisko ds. oświaty, kultury, zdrowia i sportu /OŚW./
- Sekretarka /S/
- Stanowisko ds. kultury
- Radca Prawny /RP/
- Pion ochrony informacji niejawnych:
- Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych
- Kierownik Kancelarii Tajnej
- Informatyk
- Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych
- Stanowiska pomocnicze:
- Kierowcy
- Sprzątaczka
- Brygada remontowo-budowlana
- Służba drogowa
1. Urząd Gminy w Gubinie jest czynny w dniach i godzinach:- od poniedziałku do piątku - godz. 7.30 - 15.30.
- Kasa Urzędu Gminy obsługuje interesantów w dniach i godzinach pracy Urzędu od 8.00 do 14.00.
- Wójt Gminy lub Sekretarz Gminy przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w poniedziałki od godz. 8.00 -15.00.
- Z przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków sporządzane są protokoły.
- Pozostałe zasady dotyczące organizacji przyjmowania interesantów oraz skarg i wniosków określa załącznik Nr 2 do regulaminu.
Celem właściwego przekazu informacji oraz informowania mieszkańców o zasadach pracy Urzędu, w siedzibie Urzędu znajdują się:- tablica informacyjna o godzinach pracy Urzędu i dniach przyjmowania interesantów przez Wójta lub Sekretarza Gminy oraz Przewodniczącego Rady, a także o rozmieszczeniu stanowisk pracy w Urzędzie,
- tabliczki informacyjne przy drzwiach lokali biurowych wyszczególniające: nazwisko i imię pracownika, stanowisko służbowe, skrócony zakres działania,
- tablica ogłoszeń urzędowych oraz ogłoszeń informacyjnych i sądowych,
- tablica ogłoszeń "Przepisy gminne",
- informacyjny portal internetowy
www.gminagubin.pl
www.bip.wrota.lubuskie.pl/uggubin
- Zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych określa instrukcja kancelaryjna dla organów gmin i związków międzygminnych znajdująca się we wszystkich referatach Urzędu.
- Rejestr kancelaryjny prowadzi osoba wykonująca obsługę sekretariatu.
- Pozostałe rejestry prowadzone w Urzędzie Gminy wymienione są w zakresach działania poszczególnych referatów.
- W referatach obowiązuje bezdziennikowy system kancelaryjny oparty na jednolitym rzeczowym wykazie akt, wykazie haseł klasyfikacyjnych pierwszego, drugiego i trzeciego rzędu stanowiący załącznik do instrukcji kancelaryjnej, o której mowa w ust. 1.
- Obieg dokumentów księgowych określa instrukcja obiegu dokumentów księgowych znajdująca się u Skarbnika Gminy.
- Zadania Wójta Gminy, Sekretarza Gminy i Skarbnika Gminy
§ 11.
Wójt jest kierownikiem Urzędu Gminy w Gubinie na zasadzie jednoosobowego kierownictwa.Do zadań Wójta należy w szczególności:- gospodarowanie mieniem komunalnym w granicach zwykłego zarządu,
- opracowywanie projektów uchwał i przedstawianie ich Radzie Gminy, określanie sposobu wykonania uchwał,
- realizowanie polityki kadrowej w Urzędzie Gminy, zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych gminy, występowanie z wnioskiem o powołanie albo odwołanie Skarbnika Sekretarza, powoływanie zastępcy wójta,
- kierowanie bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentowanie Gminy na zewnątrz,
- przedstawianie projektu budżetu pod obrady Rady Gminy i jego wykonywanie, przedkładanie uchwał i zarządzeń podejmowanych w tym zakresie organom nadzoru oraz podawanie ich do wiadomości publicznej,
- współdziałanie z Wojewodą przy wykonywaniu zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w ramach podpisanych porozumień,
- w przypadku nie cierpiącym zwłoki wydawanie przepisów porządkowych w formie zarządzenia,
- wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej oraz podejmowanie innych decyzji w sprawach należących do zadań Urzędu, podpisywanie pism i dokumentów wychodzących na zewnątrz,
- upoważnianie pracowników Urzędu do wydawania decyzji z zakresu administracji publicznej w imieniu Wójta Gminy,
- wykonywanie zadań szefa obrony cywilnej Gminy Gubin określonych odrębnymi przepisami,
- kierowanie działaniami w czasie stanu klęski żywiołowej wprowadzonej na terenie Gminy, opracowywanie planu operacyjnego ochrony przed powodzią, ogłaszanie i odwoływanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego, zarządzanie ewakuacji z obszarów bezpośrednio zagrożonych,
- dokonywanie podziału zadań i kompetencji pomiędzy pracowników Urzędu oraz kierowanie pracą Urzędu,
- powierzanie prowadzenia spraw Gminy w swoim imieniu Sekretarzowi Gminy,
- zapewnienie realizacji kontroli ustalonych zadań oraz przestrzegania prawa,
- zapewnienie warunków organizacyjnych dla sprawnego funkcjonowania Urzędu, a zwłaszcza dbanie o efektywność i dyscyplinę pracy oraz należyte załatwianie spraw mieszkańców Gminy,
- rozstrzyganie sporów kompetencyjnych między referatami Urzędu, zatwierdzanie przydziałów czynności dla poszczególnych stanowisk pracy,
- wydawanie przepisów wewnętrznych (regulaminów, instrukcji, zarządzeń),
- przyjmowanie oświadczeń majątkowych od pracowników Urzędu oraz kierowników jednostek podległych,
- ustalanie regulaminu pracy Urzędu,
- zapewnienie realizacji zadań Urzędu określonych regulaminem organizacyjnym i przepisami normatywnymi,
- przyjmowanie mieszkańców w sprawach skarg i wniosków,
- przyjmowanie ustnych oświadczeń woli od spadkobierców,
- nadzorowanie działalności sołectw,
- wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Wójta przez przepisy prawa oraz uchwały Rady Gminy.
§ 12.
Wójt Gminy kieruje pracą Urzędu przy pomocy Sekretarza Gminy i Skarbnika Gminy.§ 13.
W czasie nieobecności w pracy Wójta bieżącą działalnością Urzędu kieruje Sekretarz Gminy w ramach posiadanych uprawnień.
§ 14.
Sekretarz Gminy wykonuje następujące zadania:- zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu,
- bierze udział w sesjach Rady Gminy,
- koordynuje prace związane z opracowaniem materiałów pod obrady Rady Gminy,
- sprawuje nadzór nad organizacją pracy Urzędu i koordynuje działania poszczególnych Referatów,
- sporządza projekt struktury organizacyjnej Urzędu, w tym opracowuje statuty i regulaminy organizacyjne,
- prowadzi rejestr skarg i wniosków,
- prowadzi rejestry zarządzeń Wójta oraz rejestr upoważnień i pełnomocnictw wydawanych pracownikom,
- nadzoruje rzetelność i terminowość załatwiania spraw,
- zapewnia zgodność działania Urzędu z obowiązującymi przepisami prawa,
- koordynuje prace związane z organizacją wyborów prezydenckich, parlamentarnych, samorządowych, ławników do sądu,
- koordynuje organizację szkoleń i narad pracowniczych,
- odpowiada wraz z kierownikami referatów za opracowanie zakresów czynności dla pracowników referatów,
- odpowiada wraz z kierownikami gminnych jednostek organizacyjnych w zakresie opracowywania statutów i regulaminów, udzielania pełnomocnictw,
- dba o wygląd budynku Urzędu i jego otoczenia,
- przyjmuje ustne oświadczenia woli spadkodawców,
- sporządza zeznania świadków na potrzeby własne Urzędu oraz innych jednostek organizacyjnych,
- stwierdza zgodność kserokopii z oryginałami oraz własnoręczność podpisów na potrzeby Urzędu,
- zamawia, rejestruje i prowadzi nadzór nad pieczęciami Urzędu,
- prenumeruje czasopisma, publikatory aktów prawnych oraz wydawnictwa zawodowe dla pracowników,
- bezpośrednio nadzoruje pracę Gminnej Biblioteki Publicznej,
- podpisuje pisma i decyzje w granicach udzielonego upoważnienia przez Wójta,
- wykonuje inne czynności powierzone przez Wójta,
Skarbnik Gminy (główny księgowy budżetu) w szczególności realizuje zadania wynikające z uchwał Rady Gminy oraz przepisów o finansach publicznych w tym:- przekazuje pracownikom oraz kierownikom podległych jednostek wytyczne oraz dane niezbędne do opracowania projektu planu budżetowego oraz kontroluje jego realizację,
- przygotowuje wstępny projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, a także występuje z inicjatywą w sprawie zmian tej uchwały,
- nadzoruje właściwą realizację określonych uchwałą budżetową dochodów i wydatków, a w razie odstępstw od planu występuje z inicjatywą zmian w budżecie,
- opracowuje układ wykonawczy budżetu,
- opracowuje projekt informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków jednostek organizacyjnych Gminy oraz wysokości dotacji i wpłat do budżetu,
- opracowuje projekt planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych Gminie,
- dokonuje na bieżąco ocen i analiz realizacji budżetu,
- opracowuje informację o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze danego roku,
- opracowuje sprawozdanie roczne z wykonania budżetu, zawierające zestawienie dochodów i wydatków wynikających z zamknięć rachunków budżetowych oraz inne wymagane prawem sprawozdania finansowe,
- przestrzega dyscypliny finansów publicznych oraz nadzoruje jej przestrzeganie przez pracowników Urzędu, Kierowników jednostek organizacyjnych Gminy, a także osoby odpowiedzialne za gospodarowanie środkami publicznymi przekazywanymi podmiotom spoza sektora finansów publicznych, a w tym w szczególności:
- nadzoruje prawidłowe ustalenie należności budżetu i dochodzenia jej w wysokości nie niższej niż wynikająca z jej prawidłowego obliczenia,
- odpowiada za terminowe regulowanie zobowiązań Gminy,
- odpowiada za właściwe przeprowadzenie i rozliczenie inwentaryzacji Gminy oraz kontroluje przeprowadzenie inwentaryzacji w jednostkach podległych,
- opracowuje projekty zarządzeń Wójta w sprawach z zakresu inwentaryzacji, kontroli i obiegu dokumentów finansowych w Urzędzie, obrotu drukami ścisłego zarachowania, obsługi kasowej w Urzędzie, zakładowego planu kont i inne w zakresie finansowym,
- opracowuje projekty uchwał Rady Gminy w sprawach dotyczących prowadzenia gospodarki finansowej Gminy i jednostek podległych Radzie Gminy,
- nadzoruje prawidłowe ustalenie należności budżetu i dochodzenia jej w wysokości nie niższej niż wynikająca z jej prawidłowego obliczenia,
- dokonuje kontroli finansowej w Urzędzie i jednostkach organizacyjnych Gminy,
- udziela kontrasygnaty czynności prawnych powodujących zobowiązania pieniężne,
- współpracuje z RIO, Izbami i Urzędami Skarbowymi, Bankami, ZUS i innymi instytucjami,
- wykonuje zadania i obowiązki wynikające z art. 35 ust. 1 ustawy o finansach publicznych,
- realizuje przepisy ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, o podatkach i opłatach lokalnych, o podatku rolnym, o podatku leśnym, o opłacie skarbowej oraz wszystkich innych aktów prawnych dotyczących finansowej działalności Gminy,
- sprawuje nadzór nad przestrzeganiem zasad rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- udziela instruktażu pracownikom Referatów, Kierownikom jednostek organizacyjnych Gminy w zakresie finansów,
- uczestniczy w posiedzeniach Rady Gminy i jej Komisjach,
- współpracuje w przygotowaniu wniosków o uzyskanie środków z funduszy pomocowych,
- sprawuje nadzór i dokonuje kontroli dokumentów pod względem formalno - prawnym, zatwierdza je do wypłaty, podpisuje polecenia przelewu i czeki,
- sprawuje nadzór nad zamówieniami publicznymi w zakresie zabezpieczenia niezbędnych środków finansowych,
- przygotowuje dokumenty niezbędne do zaciągnięcia kredytów i pożyczek oraz sporządzanie prognozy kwot długu dla Regionalnej Izby Obrachunkowej,
- wykonuje inne zadania zlecone przez Wójta.
- Wspólne zakresy działania poszczególnych referatów
§ 16.- W skład Urzędu wchodzą referaty i samodzielne stanowiska organizacyjne.
- Referatami kierują kierownicy, którzy ponoszą odpowiedzialność za sprawne i zgodne z prawem wykonywanie zadań przypisanych referatom.
- Do podstawowych obowiązków i uprawnień kierowników referatów należy w szczególności:
- kierowanie działalnością referatu zgodnie z wytycznymi Wójta, a w sprawach zleconych z zakresu administracji rządowej i powierzonych na mocy porozumień - zgodnie z wytycznymi Wojewody i Starosty,
- koordynowanie zagadnień dotyczących terminowego i zgodnego z przepisami prawa załatwiania spraw przez pracowników referatów oraz prawidłowego przygotowania materiałów dla potrzeb Rady i Wójta,
- prawidłowe zorganizowanie pracy referatu, ustalenie zakresu obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności poszczególnych pracowników,
- nadzór nad prawidłowym obiegiem, ewidencją i przechowywaniem dokumentów i pism wpływających do referatów zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- wnioskowanie w sprawach awansowania, wyróżnienia i karania pracowników oraz udzielania im urlopu wypoczynkowego,
- udział w sesjach Rady i posiedzeniach Komisji Rady,
- dbałość o powierzone referatowi pomieszczenia, sprzęt i wyposażenie biurowe,
- okresowe informowanie Wójta o realizacji zadań,
- nadzór nad prawidłowym gospodarowaniem przyznanymi środkami budżetowymi i mieniem, zgodnie z zasadami określonymi przez Radę,
- opracowywanie planów finansowych do projektu budżetu w części dotyczącej zadań referatu,
- współdziałanie z innymi referatami w zakresie zadań realizowanych przez referat, którym kierują.
- kierowanie działalnością referatu zgodnie z wytycznymi Wójta, a w sprawach zleconych z zakresu administracji rządowej i powierzonych na mocy porozumień - zgodnie z wytycznymi Wojewody i Starosty,
- Pracownicy ponoszą odpowiedzialność w szczególności za:
- dokładną znajomość i stosowanie przepisów prawnych oraz wytycznych obowiązujących w powierzonych im sprawach,
- przestrzeganie terminów załatwiania spraw,
- właściwą obsługę interesantów i stosunek do nich, usprawnienie metod pracy,
- należyte ewidencjonowanie spraw i przechowywane akt, zbiorów zarządzeń, rejestrów itp., oraz ich archiwizacja,
- prawidłowe opracowywanie decyzji,
- prawidłowe gospodarowanie przyznanymi na prowadzone przez nich zadania środkami finansowymi i mieniem,
- przestrzeganie przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych i aktów wewnętrznych wydanych na jej podstawie,
- przestrzeganie przy przetwarzaniu danych osobowych zasad postępowania wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych i przepisów wykonawczych oraz aktów wewnętrznych wydanych na ich podstawie.
- dokładną znajomość i stosowanie przepisów prawnych oraz wytycznych obowiązujących w powierzonych im sprawach,
- Pracownicy Urzędu ponoszą odpowiedzialność służbową przed Wójtem, a w zakresie finansowym przed Skarbnikiem Gminy.
- Szczegółowe kompetencje i odpowiedzialność pracowników określają zakresy czynności.
Strukturę organizacyjną przedstawia schemat organizacyjny stanowiący załącznik Nr 1 do Regulaminu.
§ 19.
Do wspólnych zadań referatów należy w szczególności:- prowadzenie postępowań administracyjnych i podejmowanie w ramach udzielonych pełnomocnictw decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej, prowadzenie postępowania egzekucyjnego,
- organizowanie wykonywania zadań wynikających z aktów prawnych powszechnie obowiązujących oraz uchwał Rady Gminy i zarządzeń Wójta,
- zapewnienie organizacyjnych i prawnych warunków sprawowania przez Radę nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi Gminy,
- przygotowywanie projektów aktów prawnych wydawanych przez Radę i Wójta,
- opracowywanie wytycznych dla innych jednostek organizacyjnych z określeniem zadań i czynności jakie mają być podjęte oraz terminami ich wykonania i składania sprawozdań, przygotowanie okresowych ocen jednostek i nadzór nad ich działalnością, współdziałanie w zakresie realizacji zadań własnych,
- współdziałanie z radnymi, komisjami Rady, administracją rządową, jednostkami państwowymi, spółdzielczymi, prywatnymi, organizacjami, stowarzyszeniami i mieszkańcami w realizacji zadań,
- usprawnianie organizacji, metod i form pracy referatów na rzecz właściwego i terminowego załatwiania indywidualnych spraw klientów, opracowywanie procedur, kart usług i innej dokumentacji dotyczącej systemu zarządzania jakością,
- współdziałanie przy rozpatrywaniu skarg i wniosków, wniosków rzecznika praw obywatelskich, senatorów i posłów, interpelacji radnych, wniosków komisji Rady, postulatów ludności,
- podejmowanie przedsięwzięć niezbędnych dla ochrony informacji niejawnych i zbiorów danych osobowych,
- w zakresie właściwości merytorycznej referatu wykonywanie zadań określonych w dokumentach związanych z obronnością kraju, obroną cywilną, ochroną przeciwpożarową mienia oraz klęskami żywiołowymi zgodnie z zasadami ustalonymi w odrębnych przepisach,
- opracowywanie analiz, informacji i sprawozdań statystycznych,
- współudział w planowaniu i realizacji dochodów oraz wydatków budżetowych, uzyskiwanie kontrasygnaty Skarbnika Gminy we wszelkich działaniach wywołujących zobowiązania finansowe,
- prowadzenie zbioru przepisów prawnych niezbędnych w danym referacie,
- współdziałanie w zakresie realizacji powierzonych im zadań,
- stosowanie przy wydatkowaniu środków publicznych przepisów wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych.
- Zakresy działania poszczególnych referatów
§ 20.- Referat Spraw Obywatelskich i Obronnych
Do zakresu działania Referatu Spraw Obywatelskich i Obronnych należy wykonywanie czynności:- z zakresu spraw ewidencji ludności i dowodów osobistych;
- prowadzenie ewidencji ludności w systemie informatycznym i kartotekowym rejestrze mieszkańców oraz ich bieżąca aktualizacja, sporządzanie i aktualizacja stałego rejestru wyborców, prowadzenie zbioru danych osobowych PESEL oraz czynności związanych z nadaniem numeru PESEL,
- dokonywanie zameldowań, przemeldowań oraz wymeldowań na podstawie zgłoszeń meldunkowych oraz w trybie administracyjnym,
- sporządzanie wykazów, spisów i innych zestawień na podstawie posiadanej dokumentacji, udzielanie informacji adresowych zgodnie z obowiązującymi przepisami, prowadzenie rejestru wydanych poświadczeń meldunkowych oraz pobytu cudzoziemców,
- współpraca w zakresie ewidencji ludności z TPD, CBD, WKU, delegaturą Krajowego Biura Wyborczego, urzędami skarbowymi, USC, urzędami gmin, organami policji, straży granicznej i innymi,
- przeprowadzanie kontroli meldunkowych,
- prowadzenie ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych w systemie informatycznym i rejestrze wydanych dowodów,
- obsługa wydawania dowodów osobistych, prowadzenie składnicy kopert osobowych,
- prowadzenie ewidencji ludności w systemie informatycznym i kartotekowym rejestrze mieszkańców oraz ich bieżąca aktualizacja, sporządzanie i aktualizacja stałego rejestru wyborców, prowadzenie zbioru danych osobowych PESEL oraz czynności związanych z nadaniem numeru PESEL,
- z zakresu spraw ogólno - organizacyjnych w szczególności:
- wykonywanie zadań związanych z wyborami do Sejmu, Senatu, organów samorządowych oraz innych organów dla których obsługę techniczną prowadzą samorządy gminne, ławników zgodnie z zakresem ustalonym w ordynacjach wyborczych i innych ustawach,
- obsługa organizacyjno - techniczna referendów,
- wykonywanie zadań związanych z wyborami do Sejmu, Senatu, organów samorządowych oraz innych organów dla których obsługę techniczną prowadzą samorządy gminne, ławników zgodnie z zakresem ustalonym w ordynacjach wyborczych i innych ustawach,
- w zakresie obsługi administracyjno - gospodarczej w szczególności:
- prowadzenie spraw dotyczących adaptacji, napraw i konserwacji lokali i majątku stanowiącego wyposażenie Urzędu,
- planowanie realizacji wydatków związanych z funkcjonowaniem Urzędu, analiza kosztów funkcjonowania, zaopatrywanie w niezbędny sprzęt, materiały biurowe i kancelaryjne, prowadzenie gospodarki drukami i formularzami,
- dozór, ochrona przeciwpożarowa, przeciwwłamaniowa obiektu,
- zapewnienie warunków sanitarnych, socjalnych, utrzymanie czystości i porządku w pomieszczeniach zajmowanych przez Urząd, nadzór pracy sprzątaczki,
- koordynowanie pracy kierowcy samochodu służbowego, rozliczanie kart drogowych,
- prowadzenie spraw dotyczących adaptacji, napraw i konserwacji lokali i majątku stanowiącego wyposażenie Urzędu,
- współpraca z Policją,
- w zakresie kultury fizycznej i sportu, kultury i turystyki na terenie Gminy,w szczególności:
- inspirowanie, wspierane, koordynowanie działań zmierzających do upowszechniania kultury i turystyki, współpraca w tym zakresie z organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami samorządowymi, organami państwowymi samorządowymi oraz twórcami ludowymi,
- opracowywanie projektów planów gminnych funduszy rozwoju kultury fizycznej oraz sprawozdań z wykonania tych planów,
- organizowanie i prowadzenie działalności kulturalnej na terenie Gminy, prowadzenie rejestru instytucji upowszechniania kultury,
- realizowanie planów związanych z budową urządzeń kultury fizycznej na terenach wiejskich, prowadzenie ich ewidencji i okresowych przeglądów,
- wydawanie zezwoleń na imprezy masowe,
- ochrona dóbr kultury.
- inspirowanie, wspierane, koordynowanie działań zmierzających do upowszechniania kultury i turystyki, współpraca w tym zakresie z organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami samorządowymi, organami państwowymi samorządowymi oraz twórcami ludowymi,
- w zakresie powszechnego obowiązku obrony, spraw obronnych, bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz ochrony przeciwpożarowej w szczególności:
- prowadzenie całokształtu zagadnień związanych z rejestracją przedpoborowych i przeprowadzeniem poboru, w tym sporządzanie wykazu przedpoborowych i poborowych, rozpatrywanie wniosków i wydawanie decyzji o uznaniu żołnierza za posiadającego na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny,
- realizacja świadczeń osobistych i rzeczowych,
- prowadzenie spraw dotyczących akcji kurierskiej, uzupełnienia sił zbrojnych, reklamowania od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej,
- planowanie i koordynowanie przygotowań i realizacji przedsięwzięć z zakresu spraw obronnych na terenie Gminy, organizowanie szkoleń z zakresu obronności, współpraca z jednostkami współdziałającymi, opracowywanie planu operacyjnego i Regulaminu organizacyjnego Urzędu na czas "W"
- realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej, analizowanie potrzeb jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych w zakresie wyposażenia do zapewnienia gotowości bojowej, prowadzenie profilaktyki przeciwpożarowej
- prowadzenie spraw z zakresu zbiórek i zgromadzeń publicznych
- prowadzenie całokształtu zagadnień związanych z rejestracją przedpoborowych i przeprowadzeniem poboru, w tym sporządzanie wykazu przedpoborowych i poborowych, rozpatrywanie wniosków i wydawanie decyzji o uznaniu żołnierza za posiadającego na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny,
- w zakresie obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego w szczególności:
- kierowanie oraz koordynowanie przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej, ochrony ludności, zarządzania kryzysowego,
- przygotowanie ochrony ludności i mienia komunalnego na wypadek wojny,
- tworzenie formacji cywilnej, planowanie działalności w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej oraz podejmowanie działań zmierzających do pełnej realizacji zadań obrony cywilnej,
- organizowanie szkoleń i ćwiczeń z zakresu obrony cywilnej oraz szkoleń ludności w zakresie powszechnej samoobrony,
- przygotowanie i zapewnienie działania systemu powszechnego ostrzegania i alarmowania oraz systemu wykrywania skażeń,
- współpraca z jednostkami organizacyjnymi zobowiązanymi do udzielania pomocy ludności poszkodowanej,
- wykonywanie innych zadań, do których realizacji zobowiązany jest Szef Obrony Cywilnej,
- planowanie działań w zakresie zarządzania kryzysowego, obsługa gminnego zespołu reagowania,
- wyposażanie i obsługa magazynu OC
- kierowanie oraz koordynowanie przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej, ochrony ludności, zarządzania kryzysowego,
- pełnienie funkcji pełnomocnika informacji niejawnych,
- prowadzenie spraw z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, a w szczególności:
- okresowa analiza stanu bhp
- przeprowadzanie kontroli warunków pracy i ocena zagrożeń,
- zgłaszanie wniosków dotyczących poprawy stanu bhp
- przygotowywanie projektów wewnętrznych zarządzeń instrukcji dotyczących bhp
- przeprowadzanie wewnętrznych szkoleń pracowników w zakresie bhp,
- zlecanie przeprowadzenia szkoleń pracowników w zakresie p-poż. Uprawnionym instytucjom,
- kierowanie pracowników na badania wstępne, okresowe i kontrolne oraz prowadzenie rejestru tych badań,
- rejestracja, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, chorób zawodowych oraz wyników badań środowiska pracy, udział w dochodzeniach powypadkowych,
- okresowa analiza stanu bhp
- realizowanie zadań wynikających z rozporządzenia RM w sprawie podmiotów, w których jest wykonywana kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna.
- Referat Gospodarki Komunalnej, Inwestycji, Działalności Gospodarczej, Drogownictwa i Zarządzania Nieruchomościami do zadań Referatu należą sprawy:
- z zakresu spraw ewidencji ludności i dowodów osobistych;
- w zakresie zamówień publicznych i inwestycji gminnych w szczególności:
- prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego dla zadań realizowanych ze środków publicznych, prowadzenie rejestru zamówień publicznych udzielanych przez samorząd Gminy Gubin, koordynowanie realizacji ustawy o zamówieniach publicznych na poszczególnych stanowiskach pracy w Urzędzie Gminy oraz w podległych jednostkach organizacyjnych,
- pozyskiwanie środków na realizację zadań inwestycyjnych i remontowych ujętych w budżecie Gminy, współpraca w zakresie ustalania potrzeb finansowych na zadania inwestycyjne, terminowości ich wydatkowania oraz spełnienia kryteriów wynikających z zasad przyznawania pomocy finansowej,
- opracowanie we współpracy z innymi Referatemi strategii rozwoju Gminy Gubin, wieloletnich planów inwestycyjnych, programów, analiz, prognoz rozwojowych,
- prowadzenie całokształtu spraw związanych z realizacją inwestycji własnych samorządu finansowanych z budżetu Gminy oraz ze środków pochodzących ze źródeł pozabudżetowych, a w szczególności: uzyskiwanie wymaganych prawem zezwoleń i decyzji, przygotowanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej, realizacja procesu inwestycyjnego, uzyskanie pozwolenia na budowę, rozliczenie zadaniowe i finansowe inwestycji, wykonywanie nadzoru inwestorskiego,
- prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego dla zadań realizowanych ze środków publicznych, prowadzenie rejestru zamówień publicznych udzielanych przez samorząd Gminy Gubin, koordynowanie realizacji ustawy o zamówieniach publicznych na poszczególnych stanowiskach pracy w Urzędzie Gminy oraz w podległych jednostkach organizacyjnych,
- z zakresu planowania przestrzennego:
- współpraca z Ref. Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Rozwoju i Gospodarki Wodnej w opracowaniu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania terenu oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- wydawanie wypisów, wyrysów z planu zagospodarowania przestrzennego,
- wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, prowadzenie rejestru wydanych decyzji,
- opiniowanie projektów badań geologicznych dla inwestycji,
- określanie i pobieranie jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w związku ze zmianą planu oraz odszkodowań z tytułu utraty wartości działki,
- analiza zmian w planie zagospodarowania przestrzennego,
- współpraca z Ref. Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Rozwoju i Gospodarki Wodnej w opracowaniu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania terenu oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- numeracja nieruchomości,
- z zakresu zarządzania gminnymi zasobami nieruchomości:
- prowadzenie dla mienia komunalnego pełnej wymaganej przepisami prawa dokumentacji,
- prowadzenie spraw związanych z obrotem nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy tj. sprzedażą, zamianą, zrzeczeniem się, oddaniem w użytkowanie wieczyste, użytkowaniem, wynajmem, dzierżawą, użyczeniem, oddaniem w trwały zarząd, obciążaniem ograniczonymi prawami rzeczowymi, przekazywaniem w formie darowizny, tworzeniem gminnego zasobu nieruchomości i gospodarowaniem nim,
- prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem planu wykorzystania zasobów nieruchomości
- gospodarowanie gminnym zasobem komunalnym, ujawnianie w księgach wieczystych zmian wynikających z obrotu nieruchomościami,
- prowadzenie spraw związanych z opłatami adiacenckimi, korzystanie z prawa pierwokupu,
- opracowywanie informacji o stanie mienia komunalnego,
- zabezpieczanie nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem,
- prowadzenie całokształtu ubezpieczeń ludzi i mienia Gminy,
- prowadzenie dla mienia komunalnego pełnej wymaganej przepisami prawa dokumentacji,
- w zakresie działalności gospodarczej w szczególności:
- dokonywanie wpisów do ewidencji działalności gospodarczej i wydawanie zaświadczeń o dokonanym wpisie lub jego zmianie, wydawanie decyzji o odmowie wpisu, wykreśleniu z ewidencji działalności gospodarczej
- przyjmowanie, przechowywanie zawiadomień z Krajowego Rejestru Sądowego
- promowanie działalności gospodarczej na terenie Gminy, prowadzenie działalności informacyjnej i oświatowej w tym zakresie
- dokonywanie wpisów do ewidencji działalności gospodarczej i wydawanie zaświadczeń o dokonanym wpisie lub jego zmianie, wydawanie decyzji o odmowie wpisu, wykreśleniu z ewidencji działalności gospodarczej
- w zakresie zagadnień związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych:
- przygotowywania materiałów w zakresie wydawania i cofania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, planowania liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych
- naliczanie opłat,
- współpraca z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- przygotowywania materiałów w zakresie wydawania i cofania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, planowania liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych
- administrowanie lokalnymi targowiskami, w tym współdziałanie w ustalaniu lokalizacji targowisk, wyznaczanie inkasentów, ustalanie wysokości opłat targowych, regulaminów targowisk, kontrola legalności handlu obwoźnego, a w szczególności handlu artykułami spożywczymi.
- w zakresie gospodarki komunalnej i mieszkaniowej:
- inspirowanie i organizowanie przedsięwzięć na rzecz rozwoju urządzeń komunalnych
- podejmowanie oraz kontrolowanie remontów bieżących i kapitalnych obiektów użyteczności publicznej oraz gminnego zasobu mieszkaniowego
- gospodarowanie komunalnym zasobem mieszkaniowym i użytkowym, w tym między innymi:
- zawieranie umów najmu gminnych lokali
- naliczanie czynszu za lokale
- ustalanie uprawnień do dodatku mieszkaniowego,
- zawieranie umów najmu gminnych lokali
- wykonywanie innych zadań wynikających z ustawy o najmie lokali mieszkalnych, użytkowych i dodatkach mieszkaniowych,
- inspirowanie i organizowanie przedsięwzięć na rzecz rozwoju urządzeń komunalnych
- w zakresie spraw związanych z zarządzaniem siecią dróg gminnych:
- budowa, konserwacja, remonty i ochrona dróg gminnych i lokalnych, mostów i placów
- wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego
- zimowe utrzymanie dróg innych niż gminne i lokalne na podstawie porozumienia z innymi jednostkami samorządowymi
- utrzymanie, konserwacja i budowa przystanków autobusowych, ustalanie miejsc postojowych, koordynowanie rozkładów jazdy
- sprawy oświetlenia dróg gminnych i miejscowości
- współpraca z innymi zarządcami dróg publicznych
- zapewnienie bezpieczeństwa na drogach, znakowanie i ich numeracja
- prowadzenie ewidencji dróg, mostów i placów.
- budowa, konserwacja, remonty i ochrona dróg gminnych i lokalnych, mostów i placów
- Referat Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Rozwoju i Gospodarki Wodnej
Do zakresu działania Referatu należy w szczególności: - prowadzenie całokształtu zagadnień w zakresie ochrony środowiska, w tym sprawy objęte ustawą o ochronie środowiska, ochronie przyrody, ochronie zwierząt, ochronie gruntów rolnych i leśnych, gospodarowania drzewostanem, ochrony złóż surowców mineralnych, ochrony przed zanieczyszczeniami w zakresie ustalonym ustawami, a w szczególności:
- prowadzenie racjonalnej gospodarki funduszem celowym ochrony środowiska,
- racjonalnej gospodarki odpadami,
- prowadzenie spraw dotyczących związków międzygminnych, w jakich Gmina uczestniczy w zakresie ochrony środowiska,
- wyrażanie opinii i dokonywanie uzgodnień w zakresie prawa górniczego i geologicznego,
- wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów z nieruchomości, a w przypadku gdy nieruchomość jest wpisana do rejestru zabytków - za zgodą konserwatora zabytków,
- ustalanie opłat za usuwanie drzew, stosowanie kar pieniężnych za samowolne usuwanie drzew i krzewów,
- ustanawianie parku wiejskiego, określanie jego granic oraz sposobu wykonania ochrony,
- prowadzenie racjonalnej gospodarki funduszem celowym ochrony środowiska,
- prowadzenie całokształtu zagadnień związanych z gospodarką wodną i regulacją stosunków wodnych oraz nadzorowanie prac melioracyjnych na terenach wiejskich
- prowadzenie spraw z zakresu rolnictwa, łowiectwa, leśnictwa, weterynarii:
- podejmowanie działań na rzecz intensyfikacji produkcji rolnej,
- nakazywanie posiadaczom gruntu rolnego zniszczenia zasiewów lub nasadzeń o nieodpowiedniej zdrowotności,
- wydawanie zezwoleń na uprawę maku i konopi,
- podejmowanie działań na rzecz ochrony zwierząt,
- podejmowanie działań na rzecz intensyfikacji produkcji rolnej,
- prowadzenie spraw związanych ze spisem rolnym,
- współpraca z instytucjami pracującymi na rzecz rolnictwa i służbami rolnymi
- opracowywanie planów rekultywacji gruntów zdewastowanych i zdegradowanych
- prowadzenie całokształtu spraw związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie Gminy, nadzór nad odpadami ciekłymi, utrzymaniem zieleni, opracowywaniem zasad utrzymania czystości na terenie Gminy, nadzór nad prowadzeniem działalności w zakresie odbioru nieczystości stałych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- w zakresie rozwoju Gminy:
- opracowywanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania terenu oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz przygotowywanie gminnych planów rozwoju rolnictwa w oparciu o kierunkowe założenia Rady Gminy i jej komisji oraz dokonywanie analizy tych zmian,
- promocja Gminy i pozyskiwanie inwestorów strategicznych dla Gminy,
- opracowywanie materiałów promocyjnych i informacyjnych
- uczestniczenie w procesie przygotowania zmian do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego wynikających z aktualnych potrzeb inwestorów,
- pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych na zadania inwestycyjne dotyczące działania referatu ze źródeł pozabudżetowych gminy, znajomość źródeł finansowania i zasad ich pozyskiwania
- opracowywanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania terenu oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz przygotowywanie gminnych planów rozwoju rolnictwa w oparciu o kierunkowe założenia Rady Gminy i jej komisji oraz dokonywanie analizy tych zmian,
- wypełnianie zadań wynikających z ustawy z 16 listopada 2000r. o przeciwdziałaniu i wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowemu terroryzmu
- Udzielanie wszechstronnej pomocy zespołom wiejskim w ramach działania programu "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa"
- Referat Finansów
Do zakresu działania Referatu Finansów należy prowadzenie następujących zadań : - w zakresie planowania, realizacji budżetu Gminy oraz jego wykonania:
- przygotowanie projektu budżetu na podstawie zebranych materiałów,
- sporządzanie informacji opisowej do projektu budżetu,
- sporządzanie i wykonywanie układu wykonawczego budżetu,
- przygotowywanie projektów uchwał Rady oraz zarządzeń Wójta dotyczących zmian w budżecie,
- przygotowywanie projektów uchwał budżetowych celem przekazania Radzie,
- opracowywanie materiałów dla potrzeb Rady i jej Komisji oraz Wójta,
- analizowanie planów finansowych dysponentów,
- przekazywanie środków dla gminnych jednostek organizacyjnych,
- rozliczanie gminnych jednostek organizacyjnych z poniesionych wydatków,
- przygotowywanie dokumentów niezbędnych do zaciągnięcia kredytów i pożyczek,
- prowadzenie ewidencji kredytów i pożyczek,
- przekazywanie spłat kredytów i pożyczek oraz należnych bankom odsetek,
- przygotowanie projektu budżetu na podstawie zebranych materiałów,
- w zakresie księgowości podatkowej i opłat:
- prowadzenie kart podatkowych gospodarstw rolnych od nieruchomości dla poszczególnych podatników,
- wprowadzanie zmian powierzchni gruntów na podstawie zawiadomień Starostwa Powiatowego,
- gromadzenie materiałów niezbędnych do sporządzania wymiaru podatkowego tj. wysyłanie podatnikom druków deklaracji podatkowych,
- sporządzanie wymiaru podatku rolnego oraz podatku od nieruchomości,
- sporządzanie rejestrów wymiarowych,
- sporządzanie rejestrów wymiarowych do księgowania opłat komunalnych,
- wysyłanie nakazów płatniczych podatku rolnego oraz podatku od nieruchomości dla podatników zamieszkałych poza terenem Gminy,
- prowadzenie rejestru przypisów i odpisów podatkowych,
- przygotowywanie decyzji w prawie umorzeń podatku rolnego i podatku od nieruchomości,
- sporządzanie rejestru przypisów i odpisów oraz rejestru wymiarowego opłat komunalnych,
- prowadzanie rejestru przypisów i odpisów opłat komunalnych,
- powadzenie aktualizacji materiałów do spisów rolnych,
- wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym ,
- księgowanie wpłat podatków: rolnego i nieruchomości
- wpisywanie dowodów wpłat dla podatników płacących w kasie Urzędu,
- księgowanie wpłat podatku od środków transportowych,
- przygotowywanie decyzji o naliczaniu podatku dla zalegających podatników,
- wystawianie upomnień zalegającym podatnikom,
- sporządzanie i ewidencjonowanie tytułów wykonawczych dla zalegających podatników,
- rozliczanie sołtysów z zebranych rat podatku,
- obliczanie i wypłata prowizji dla inkasentów,
- prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania i ich rozliczanie,
- prowadzenie kart podatkowych gospodarstw rolnych od nieruchomości dla poszczególnych podatników,
- w zakresie księgowości dochodów Gminy:
- księgowanie dochodów budżetowych Gminy,
- sporządzanie przypisów należności budżetowych od osób fizycznych i prawnych oraz jednostek organizacyjnych,
- księgowanie podatków i opłat od osób fizycznych i prawnych oraz jednostek organizacyjnych,
- księgowanie czynszów za dzierżawę mienia gminnego, wystawianie faktur dotyczących sprzedaży usług opodatkowanych podatkiem VAT,
- uzgadnianie kart analitycznych do dochodów budżetowych według poszczególnych rodzajów i klasyfikacji budżetowej,
- księgowanie dochodów budżetowych Gminy,
- w zakresie księgowości wydatków Gminy i szkół gminnych
- przygotowywanie dokumentów do realizacji gotówkowej i bezgotówkowej, sprawdzanie pod względem formalnym i rachunkowym,
- przekazywanie należności gotówkowych i bezgotówkowych,
- księgowanie wydatków budżetowych,
- sporządzanie not obciążeniowych,
- realizacja wydatków oraz księgowanie zadań inwestycyjnych dotyczących budżetów gminnych i jednostek organizacyjnych,
- rozliczanie materiałów zakupionych przez Urząd,
- sporządzanie deklaracji i rozliczanie podatku VAT,
- prowadzenie ewidencji zakupu sprzedaży towarów i usług podlegających opodatkowaniu VAT,
- naliczanie i przekazywanie do Urzędu Skarbowego podatków od realizacji rachunków,
- sporządzanie informacji do Urzędu Skarbowego o podatkach od rachunków,
- prowadzenie księgi inwentarzowej, gospodarowanie środkami rzeczowymi,
- rozliczanie wyniku inwentaryzacji okresowej,
- prowadzenie ewidencji środków trwałych oraz prowadzenie ewidencji środków trwałych w budowie,
- naliczanie amortyzacji i umorzeń środków trwałych,
- sporządzanie sprawozdań z wykonania budżetu jednostki budżetowej i budżetu Gminy,
- sporządzanie sprawozdań z otrzymanych dotacji celowych,
- sporządzanie sprawozdań o środkach trwałych,
- sporządzanie bilansu majątkowego oraz bilansu z wykonania budżetu,
- uzgadnianie kart analitycznych do wydatków i kosztów budżetowych poszczególnych rodzajów klasyfikacji budżetowej,
- przygotowywanie dokumentów do realizacji gotówkowej i bezgotówkowej, sprawdzanie pod względem formalnym i rachunkowym,
- w zakresie płac i ubezpieczeń :
- prowadzenie kart wynagrodzeń i list płac pracowników Urzędu, list prowizji i ryczałtów,
- prowadzenie kart wynagrodzeń i list płac pracowników gminnych szkół po przedłożeniu pisemnych dyspozycji przez Dyrektorów Szkół,
- sporządzanie deklaracji miesięcznych i rocznych do PFRON-u
- sporządzanie deklaracji zbiorczych i imiennych do Urzędu Skarbowego
- zgłaszanie i wyrejestrowywanie pracowników do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego,
- sporządzanie deklaracji rozliczeniowych i zgłoszeniowych do ZUS,
- wystawianie zaświadczeń o wynagrodzeniach do ustalenia kapitału początkowego pracowników,
- wystawianie zaświadczeń o wynagrodzeniach do ustalenia emerytur i rent,
- wystawiane zaświadczeń o wysokości zarobków,
- sporządzanie sprawozdań o zatrudnieniu i wynagrodzeniach,
- prowadzenie kart wynagrodzeń i list płac pracowników Urzędu, list prowizji i ryczałtów,
- w zakresie gospodarki kadrowej w Urzędzie Gminy
- odpowiedzialność za prowadzenie dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników Urzędu,
- prowadzenie akt osobowych kierowników jednostek organizacyjnych,
- odpowiedzialność za aktualizowanie zakresów obowiązków pracowników Urzędu po uzyskaniu nowych informacji kompetencyjnych od Radcy Prawnego,
- organizowanie szkoleń i doskonalenia zawodowego pracowników,
- organizowanie robót publicznych, prac interwencyjnych, stażów absolwenckich, praktyk,
- współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie realizacji programów specjalnych zmierzających do zwalczania bezrobocia na terenie Gminy.
- odpowiedzialność za prowadzenie dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników Urzędu,
- w zakresie obsługi kasowej:
- przyjmowanie wpłat indywidualnych od podatników, sołtysów oraz z tytułu rozliczeń z pracownikami,
- odprowadzanie przyjętej gotówki do banku,
- podejmowanie gotówki w banku do bieżącej wypłaty rachunków i wynagrodzeń pracowniczych,
- prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania,
- pobieranie opłaty skarbowej do określonej sumy wekslowej,
- zaopatrywanie Urzędu w znaczki opłaty skarbowej,
- przyjmowanie wpłat indywidualnych od podatników, sołtysów oraz z tytułu rozliczeń z pracownikami,
- w zakresie prowadzenia archiwum Urzędu Gminy
- odpowiedzialność za odpowiednie utrzymanie porządku w archiwum zakładowym,
- okresowe zlecanie archiwizacji bieżących dokumentów,
- prowadzenie rejestru wypożyczeń akt ze zbioru archiwum,
- przeprowadzanie okresowych komisyjnych wybrakowań i zniszczeń dokumentacji niearchiwalnej,
- odpowiedzialność za odpowiednie utrzymanie porządku w archiwum zakładowym,
- w zakresie wypełniania zadań administratora sieci w Urzędzie, a w szczególności:
- prowadzenie nadzoru nad wdrażaniem systemów informatycznych, modułów i programów,
- dokonywanie archiwizacji danych,
- rozbudowa, usprawnianie i uruchamianie sieci informatycznej,
- obsługa strony www. Gminy,
- prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej,
- monitorowanie stanu zabezpieczeń i sprawności technicznej sieci komputerowej Urzędu,
- prowadzenie nadzoru nad wdrażaniem systemów informatycznych, modułów i programów,
- prowadzenie spraw związanych z telefonizacją Urzędu i Gminy,
- w zakresie księgowości pozabudżetowej:
- prowadzenie księgowości Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- prowadzenie księgowości Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska,
- sporządzanie sprawozdań z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska.
- prowadzenie księgowości Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- prowadzenie zakładowej działalności socjalnej oraz obsługa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
- Zakresy działania samodzielnych stanowisk
- Radca Prawny:
- zapewnia zgodność działania Urzędu z przepisami prawa,
- prowadzi obsługę prawną Wójta, Rady Gminy i Urzędu w zakresie prowadzonych przez nich spraw,
- opiniuje pod względem prawnym, a w przypadkach szczególnie skomplikowanych, uczestniczy w opracowaniu projektów aktów prawnych, w tym w szczególności aktów prawa miejscowego, umów, porozumień, decyzji oraz innych rozstrzygnięć,
- wykonuje zastępstwo prawne i procesowe przed sądami i Urzędami,
- współdziała w zakresie postępowania egzekucyjnego,
- wydaje opinię prawną w sprawach umorzenia wierzytelności,
- nadzoruje pod względem prawnym procedury związane z zamówieniami publicznymi,
- dokonuje aktualizacji zbiorów Dzienników Ustaw i Monitorów Polskich,
- przeprowadza szkolenia pracowników Urzędu w przypadku istotnych zmian w stanie prawnym,
- informuje na bieżąco Wójta, Kierowników referatów i pracowników na samodzielnych stanowiskach o zmianach prawnych dotyczących zakresu ich działania.
- Stanowisko ds. obsługi Rady Gminy i jej Komisji
Do zadań w/w stanowiska należy zapewnienie obsługi administracyjnej Rady, jej Komisji oraz spraw kancelaryjno- technicznych, a w szczególności:- pomoc Radnym w sprawowaniu mandatu
- przygotowywanie, we współpracy z właściwymi merytorycznie referatami, materiałów dotyczących projektów uchwał Rady, komisji oraz innych materiałów na posiedzenia i obrady,
- protokołowanie sesji, posiedzeń komisji,
- prowadzenie pełnej dokumentacji pracy Rady i jej Komisji
- prowadzenie ewidencji interpelacji i wniosków
- kompletowanie dokumentacji przekazanej przez wnioskodawców pod obrady Rady oraz przekazywanie uchwał, opinii i wniosków kierownikom referatów i pracownikom na samodzielnych stanowiskach zobowiązanych do ich realizacji oraz organom nadzoru i do publikacji,
- obsługa dyżurów Przewodniczącego oraz spotkań Radnych z wyborcami,
- wykonywanie czynności związanych ze współdziałaniem Rady z organami władzy państwowej, organami innych jednostek samorządu terytorialnego, organizacjami społecznymi, politycznymi, samorządowymi, związkami zawodowymi,
- prowadzenie spraw związanych z obsługą rad sołeckich,
- organizowanie szkoleń Radnych i członków komisji Rady.
- Stanowisko ds. kontroli wewnętrznej i pozyskiwania środków pomocowych.
- wypełnianie funkcji kontrolnych w Urzędzie i w jednostkach podrzędnych, a w szczególności :
- przeprowadzanie kontroli w Urzędzie oraz w gminnych jednostkach organizacyjnych
- sporządzanie rocznych planów kontroli i rekontroli oraz sprawozdań z ich przeprowadzenia z uwzględnieniem wyników kontroli
- sporządzanie dokumentacji z przeprowadzonych kontroli
- zawiadamianie kierownika jednostki i zabezpieczanie dowodów w przypadku ujawnienia przestępstwa w trakcie kontroli.
- przeprowadzanie kontroli w Urzędzie oraz w gminnych jednostkach organizacyjnych
- współdziałanie z osobami upoważnionymi do przeprowadzania kontroli w ramach posiadanych uprawnień wynikających przepisów prawa
- pozyskiwanie środków pozabudżetowych oraz odpowiedzialność za przygotowanie kompletnej dokumentacji, terminowe złożenie wniosków oraz pilotaż złożonych wniosków do momentu końcowego rozstrzygnięcia,
- wyszukiwanie oraz współdziałanie z innymi referatami w procesie pozyskiwania środków na realizację zadań inwestycyjnych i remontowych ujętych w budżecie Gminy ze źródeł pozabudżetowych,
- pełna znajomość źródeł finansowania i zasad ich pozyskiwania,
- prowadzenie akcji informacyjnej i szkoleniowej wśród pracowników Urzędu i podległych jednostek organizacyjnych o możliwościach pozyskiwania środków pomocowych i warunkach ich uzyskania,
- prowadzenie dokumentacji i dokonywanie okresowych sprawozdań z realizacji pozyskanych środków z uwzględnieniem źródeł pochodzenia i wielkości uzyskanej pomocy finansowej.
- Prowadzenie rejestru wniosków, które nie uzyskały akceptacji oraz analiza przyczyn ich odrzucenia.
- Stanowisko ds. Oświaty i Zdrowia.
- Zadania w zakresie edukacji obejmują w szczególności:
- prowadzenie ewidencji szkół podstawowych i gimnazjów
- podejmowanie czynności organizacyjnych celem utworzenia sieci publicznych szkół podstawowych i publicznych gimnazjów na terenie gminy w sposób umożliwiający dzieciom spełnienie obowiązku szkolnego,
- przygotowanie projektu statutu nowo powstałej szkoły i przedszkola,
- analiza arkuszy organizacyjnych poszczególnych placówek oświatowych, sporządzanie arkuszy zbiorczych,
- organizowanie konkursów na stanowisko dyrektora szkoły,
- przygotowywanie opinii o pracy dyrektorów placówek oświatowych w zakresie należącym do organu prowadzącego
- podejmowanie działań w zakresie spraw związanych z dofinansowaniem doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- prowadzenie spraw dotyczących realizacji obowiązku szkolnego oraz zapewnienia odpowiedniej formy kształcenia dla dzieci posiadających orzeczenie poradni psychologiczno - pedagogicznej,
- organizowanie egzaminów na awans zawodowy nauczycieli i prowadzenie ewidencji nauczycieli mianowanych,
- nadzór nad organizacją letniego i zimowego wypoczynku dla dzieci,
- organizacja dożywiania dzieci w szkołach,
- opracowywanie lokalnego systemu strategii oświaty oraz nadzór nad jego realizacją,
- opracowywanie okresowych analiz, ocen, prognoz i programów edukacji gminnej,
- koordynacja wszelkich działań zmierzających do zorganizowania imprez międzyszkolnych na różnych szczeblach,
- przekazywanie dyrektorom szkół informacji wpływających do Urzędu, a dotyczących gminnych placówek oświatowych,
- prowadzenie ewidencji szkół podstawowych i gimnazjów
- Prowadzenie spraw związanch z funduszem socjalnym dla emerytów i rencistów /byłych nauczycieli/,
- Organizowanie i koordynacja dowożenia uczniów do szkół podstawowych i gimnazjów, a w szczególności:
- organizacja sieci dowożenia dzieci do szkół,
- nadzór i koordynacja pracy kierowców autobusów szkolnych,
- rozliczanie kart drogowych,
- rozliczanie zużycia paliw, prowadzenie właściwej gospodarki paliwowej,
- zakup biletów miesięcznych dla uczniów w sytuacjach określonych przez Radę,
- dokonywanie okresowych analiz kosztów eksploatacji poszczególnych autobusów szkolnych,
- organizacja sieci dowożenia dzieci do szkół,
- Rozliczanie magazynów opałowych szkół.
- W zakresie ochrony zdrowia wykonywanie zadań wynikających z art.7 ust.1 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym, a w szczególności:
- prowadzenie zagadnień dotyczących ochrony zdrowia, profilaktyki zdrowotnej, zwalczania chorób zakaźnych,
- współdziałanie z samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej,
- opracowywanie gminnego programu profilaktyki ochrony zdrowia,
- odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie pod względem oświetlenia, ogrzewania i stanu technicznego budynków Gminnej Służby Zdrowia.
- prowadzenie zagadnień dotyczących ochrony zdrowia, profilaktyki zdrowotnej, zwalczania chorób zakaźnych,
- Sekretariat.
Do zadań Sekretariatu należy zapewnienie obsługi organizacyjnej Wójtowi oraz Sekretarzowi oraz prowadzenie spraw kancelaryjno – technicznych, a w szczególności:- obsługa faxu, centrali telefonicznej,
- udzielanie bieżących informacji dotyczących funkcjonowania Urzędu, jednostek organizacyjnych Gminy, miejsca i sposobu załatwiania spraw w Urzędzie,
- przyjmowanie, wysyłanie i rozdzielanie korespondencji,
- prowadzenie ewidencji korespondencji,
- prowadzenie książki wpływu i kart kontrolnych wniosków o udostępnienie informacji publicznej w oparciu o ustawę o dostępie do informacji publicznej,
- gospodarowanie znakami pocztowymi,
- przygotowywanie i obsługa spotkań i zebrań organizowanych przez Wójta i Sekretarza Gminy i Skarbnika Gminy,
- prowadzenie ewidencji czasu pracy i urlopów pracowniczych
- prowadzenie książki wyjść służbowych i prywatnych,
- prowadzenie ewidencji nadgodzin pracowników administracji.
- Stanowisko do spraw kultury.
Do zadań na tym stanowisku należy:- odpowiedzialność za właściwe funkcjonowanie biblioteki gminnej,
- koordynacja prac gminnych punktów bibliotecznych,
- dbałość o istniejący księgozbiór, uzupełnia go i aktualizuje,
- prowadzenie sprawozdawczości w tym zakresie,
- propagowanie i dbałość o rozwój czytelnictwa na terenie gminy,
- odpowiedzialność za właściwe kontakty z Wojewódzką Biblioteką Publiczną w Zielonej Górze,
- odpowiedzialność materialna za powierzone mienie i sprzęt w przydzielonym lokalu gminnym.
- Pion ochrony informacji niejawnych.
Tę wyodrębniona komórkę tworzą:- Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych
- Kierownik Kancelarii Tajnej
- Informatyk
- zapewnianie ochrony informacji niejawnych,
- ochrona systemów i sieci teleinformatycznej,
- zapewnienie ochrony fizycznej jednostki organizacyjnej,
- kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji,
- okresowa kontrola ewidencji materiałów i obiegu dokumentów,
- opracowanie planu ochrony jednostki organizacyjnej i nadzorowanie jego realizacji,
- szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych.
- zapewnia zgodność działania Urzędu z przepisami prawa,
- Gospodarka finansowa§ 22.
Urząd Gminy w Gubinie zarządza powierzonym mu majątkiem zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.§ 23.- Urząd Gminy w Gubinie prowadzi gospodarkę finansową w formie jednostki budżetowej.
- Podstawą gospodarki finansowej, o której mowa w ust. 1 jest plan dochodów i wydatków.
- Gospodarka finansowa prowadzona jest według zasad określonych w przepisach prawa powszechnie obowiązującego oraz zarządzenia Wójta Gminy w sprawie przepisów wewnętrznych regulujących gospodarkę finansową.
- Organizacja działalności kontrolnej
§ 24
W Urzędzie Gminy w Gubinie przeprowadzana jest kontrola:- wewnętrzna obejmująca pełny zakres zadań realizowanych przez pracowników Urzędu
- zewnętrzna obejmująca realizację zadań przez jednostki podporządkowane Radzie Gminy,
- zewnętrzna obejmująca realizację zadań i wydatkowanie środków finansowych z budżetu Gminy przez jednostki spoza sektora finansów publicznych.
§ 25
Kontrolę wewnętrzną w Urzędzie Gminy wykonują:
Wójt, Skarbnik, Sekretarz, Kierownicy referatów w stosunku do podległych im pracowników oraz Inspektor ds. Kontroli wewnętrznej w zakresach powierzonych im obowiązków
Kontrolę zewnętrzną na podstawie imiennego upoważnienia wykonują- Skarbnik Gminy,
- pracownicy Urzędu Gminy.
- Postanowienia końcowe
§ 26.- Obowiązki Urzędu jako zakładu pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy, zasady dyscypliny pracy oraz inne sprawy związane z wewnętrznym porządkiem pracy określa Regulamin Pracy Urzędu Gminy w Gubinie.
- Zasady wynagradzania pracowników określa ustawa o pracownikach samorządowych oraz rozporządzenie RM w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
§ 27.
Zmiany w regulaminie mogą być dokonywane w trybie przewidzianym dla jego ustalenia.
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Schemat organizacyjny Urzędu Gminy w Gubinie
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Zasady i tryb postępowania przy opracowywaniu projektów aktów prawnych.
§ 1.
Projektami aktów prawnych w rozumieniu regulaminu są projekty:- uchwał Rady Gminy Gubin,
- zarządzeń, decyzji i pism ogólnych Wójta Gminy Gubin
§ 2.- Projekt aktu prawnego opracowuje pod względem prawnym, merytorycznym oraz redakcyjnym pracownik stosownie do zakresu wykonywanych zadań.
- Projekt aktu prawnego przedkładany jest do zatwierdzenia przez:
- Kierownika Referatu - w zakresie poprawności merytorycznej propozycji zawartych w projekcie aktu prawnego,
- Radcy Prawnego - w zakresie poprawności zastosowanych rozwiązań prawnych i zgodności z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa,
- Skarbnika Gminy - w zakresie zobowiązań finansowych, jeżeli realizacja postanowień zawartych w projekcie wywoływać będzie także skutki finansowe,
- Kierownika Referatu - w zakresie poprawności merytorycznej propozycji zawartych w projekcie aktu prawnego,
- Projekty uchwał podejmowanych przez Radę Gminy rejestrowane są przez Inspektora ds. obsługi Rady Gminy
- Ostateczną wersję projektu akceptuje Wójt Gminy poprzez podpisanie uzasadnienia i projektu uchwały.
- Zatwierdzony projekt uchwał Rady Gminy przekazywany jest za pośrednictwem Inspektora ds. obsługi Rady Gminy pod jej obrady.
- Rejestr uchwał Rady Gminy, w tym uchwał stanowiących przepisy gminne prowadzi w/w Inspektor.
- Rejestr aktów prawnych stanowionych przez Wójta prowadzi Sekretarz Gminy.
- Ogłaszanie aktów prawnych stanowiących akty prawa miejscowego odbywa się w sposób przewidziany ust
- Urząd Gminy w Gubinie prowadzi gospodarkę finansową w formie jednostki budżetowej.
§ 21. - Kierownictwo Urzędu Gminy, w skład którego wchodzą:
§ 1.
Urząd Gminy w Gubinie jest jednostką organizacyjną, przy pomocy której Wójt Gminy jako organ wykonawczy Gminy realizuje swoje zadania.
§ 2.
Siedzibą Urzędu jest miasto Gubin.
§ 3.
Regulamin Organizacyjny Urzędu zwany dalej "regulaminem" zawiera niżej wymienione rozdziały:
Siedzibą Urzędu jest miasto Gubin.
§ 3.
Regulamin Organizacyjny Urzędu zwany dalej "regulaminem" zawiera niżej wymienione rozdziały:
oraz w formie załączników zawiera:
Ilekroć w regulaminie jest mowa o: